Internationale Tractor Pulling Vereniging

 
    

home     agenda    |   nieuws   |   tractoren   |  informatie   |   uitslagen  |  links   |  stand kampioenschap 

 

 

 

Vessem 29 Juli 2012
 Het leek in Vessem allemaal zo mooi te worden ware het niet dat er zaterdagavond zo tegen half 10 een hoosbui het terrein onder water zetten. Maar met een noodmaatregel om de banen wat te verleggen en te draaien kon er toch nog de hele dag gereden worden. Een primeur kreeg hierdoor wel deze wedstrijd want nog nooit hebben we een baan gezien waar een splitsing en lag! zo rond de 90 meter kon je kiezen om (als je zo ver kwam) om links of rechts langs een bult zand de 100 meter voorbij te stuiven! Die bult zand markeerde de plaats waar voor het verleggen de 50 meter was, die was zo nat dat daar niet gereden kon worden. De banen waren dan wel verlegd maar omdat het terrein al ingericht was kon men niet meer dan een 40 50 de baan opschuiven, die natte plek werd dus de 100 meterlijn. door het breder maken van de baan kon er links en rechts langs gereden worden!
De 3.0 ton sportklasse was voor de verandering druk vertegenwoordigd 5 deelnemers! Eindelijk een beetje concurrentie voor de Englisch Attack! Twan Bergmans had zijn nieuwe speeltje (Little Dream) bij, maar verwachte er niet veel van, heel verdienstelijk reed hij wel naar een 2e plaats! 3e werd Pita van Dellen helemaal uit Groningen met de Volvo 700 (Redneck Lady) reed ze haar man Jan Bruurs met ook een Volvo 700 (Northern Outlaw) naar de 4e plaats! 5e werd (omdat hij bm rijd, is geen lid van de ITPV) de Deutz Intrac ook helemaal uit Groningen.
de 3.5 ton sport was wel erg mager vertegenwoordigd, een overwinning voor de Freigtliner, maar Fredy keek wel even benauwd toen Arne met zijn Ledge Dancer in de finaletrek erg hard naar, ook een FP, leek te gaan. 8 meter voor die lijn kwam de Ford echter tot stilstand.
de 4.5 ton sport was ook dunnetjes vertegenwoordigd, Out of the Blue moest zijn herkansing gebruiken om de overwinning te pakken en had daarbij geluk dat Kristof Koopman (onze nieuwe deelnemer in deze klasse)  zijn 1e poging overdeed en 1.88 meter daarop inleverde genoeg om Davey die 8.22 meter meer reed aan de overwinning te helpen. (opvallend detail is misschien dat de 1e run de vriendin van Kristof reed...)
De Buiks hoveniers superstocks liet een magistrale run zien van The Undertaker. Terwijl Red Danger met moeite de FP haalde. Real Red die bm mee rijd in deze klasse reed ook prachtig naar het einde. In de finale liet de Undertaker echter sputterende geluiden horen en smoorde halverwege de baan. Eddy greep zijn kans 91 meter en 1e. Grootste pechvogel in deze klasse was de trekker die niet aanwezig was, want na jaren bouwen zou het in Vessem dan eindelijk zo ver zijn de nieuwe Freigtliner zou zijn 1e meters gaan maken. diegene die de trekker al gezien hebben weten dat het een plaatje geworden is en als het van binnen net zo strak is als van buiten dan gaat die Valtra op de achterwielen over de baan! Maar... bij het laden s `morgens kwam er toch wat vreemde geluiden uit het vooronder, wat meer gas geven om te kijken of de waterinjectie toch niet open bleef staan bleek tot nog meer vreemde geluiden te lijden, de motor liep vast... einde oefening weer terug de schuur in!
de Mussche Hotstocks is een leuk groepje die aan elkaar gewaagd zijn. Grote afwezige was Steven Mussche die in Gulpen flinke schade aan de motor gereden had (niet aan de versnellingsbak zoals in het vorige verslag werd gemeld) Dat leverde wel meteen de vraag op wie nu die klasse gaat winnen! Jeffrey Cerpentier met de Red Rose liet nu  niet met zich sollen hij schatte de baan goed in en bleef de ervaren Red Warrior bijna 9 meter voor. Sarina die eindelijk haar Red Fire gevechtsklaar had bleef maar een kleine 2 meter daar weer achter. Gambler die vorige week nog de overwinning pakte moest 60 cm toegeven op Red Fire en werd 4e. De Real Red de Inter van Henri van Avendonk moest genoegen nemen met de 5e plaats.
Dan de 3.0 ton vrije klasse, met enkele gastrijders die geen lid zijn van de club en dus bm meerijden een groepje van 7 specials. De Stille Wille wagen stond mooi afgesteld allemaal voorbij de 80 meter behalve eentje.... de Impala... Wopke had de vorige wedstrijden goed opgelet want, op (slechte) banen is het soms wel slim om niet over het midden van de baan te gaan maar het kantje op te zoeken! Dat deed hij dus ook! maar toen er wat bijgeremd moest worden om niet richting publiek te gaan deed het differentieel zijn werk en ging een wiel als een dolle rondraaien en stond het andere bijna stil! Ja en dan is het snel over 45.77 meter! in zij herkansing echter een mooie FP. In de finale lijkt Jerommeke 5 in het voordeel met een iets betere gewichtsverdeling, bij de Impala ligt de V12 helemaal op de neus en op deze zachte baan komt dan het gewicht niet op de achterwielen. 3e werd heel verdienstelijk de Speed Spirit. het lijkt erop dat Raf en zijn team de kinderziekten te boven zijn! Jerommeke 4 werd 4e. de Kwak die vanwege het gewicht bm meerijd dus 5e en de Chaotic en de Magic rijden ook buiten de competitie werden 6 en 7.
De 4.0 ton vrije klasse liet toch een geheel ander beeld zien er werd nu voor de Still Running sleepwagen gereden. grote verassing was de overwinning van Kwak die met 2 (een V8 en een V10) Deutz motoren niet beschikt over de meeste pk`s maar wel over de beste gewichtsverdeling en banden combinatie. Hij moest het in de finale opnemen tegen de Impala maar of het nu kwam dat Aukje niet reed maar Wopke (Aukje meent op vakantie te moeten gaan als de wedstrijd Vessem is...) de 2 V12`s brulde dat het een lust was toch stranden Wopke achter de Kwak. Jerommeke 4 werd 3e. Jerommeke 5 had mechanische problemen enkele dikke backfire`s liet Wim jr het gas dicht doen. Speed Spirit kampte met een verlopen diesel pomp en werd 5e, 6e werd Chaotic de diesel Tatra V12. Magic die normaal veel beter loopt maar nu hortend en stotend geen 50 meter volmaakte.
Na afloop was er nog een optreden van de Belgische Corrie Konings in de feesttent. die brengt zelfs de jeugd op de tafels! de mannen van de Impala en Stille Wille waren de competitie drang nog niet beu en diezelfde tafels werden gebruikt voor een wedstrijdje buikschuiven! En dat Friezen daar beter in zijn werd overduidelijk bewezen, de meeste Brabanders vlogen al halverwege van de tafels....
Uitslag;
vrije klasse 3.0 ton kwalificatie trek herkansing finale punten
1 Jerommeke 5 FP 15.54 sec   94.00 10
2 Impala 45.77 FP 15.59 sec 80.18 8
3 Speed Spirit 85.26 87.22   6
4 Jerommeke 4 82.85 81.55   4
5 Kwak (bm) 93.18 93.77   2
6 Chaotic (bm) 88.87 92.10   2
7 Magic (bm) 83.77 53.18   2
vrije klasse 4.0 ton      
1 Kwak FP 17.55 sec   85.36 10
2 Impala FP 16.08 sec   82.04 8
3 Jerommeke 4 57.65 70.70   6
4 Jerommeke 5 59.46 (def)     4
5 Speed Spirit 76.96 40.78 (def)   2
6 Chaotic (bm) 91.00 75.60   2
7 Magic (bm) 48.84 58.75   2
Buiks hoveniers pro stocks 3.5 ton      
1 Red Danger FP 13.33 sec   91.06 10
2 the Undertaker FP 20.51 sec   54.12 8
3 Real Red (bm) FP 15.06 sec     6
Mussche Hotstocks 4.5 ton      
1 Red Rose FP 14.03 sec   95.34 10
2 Red Warrior FP 16.24 sec   86.75 8
3 Red Fire FP 13.48 sec 84.85 6
4 Gambler FP 16.26 sec   84.26 4
5 Real Red FP 18.04 sec 79.24 2
sport 3.0 ton      
1 Englisch Attack FP 18.27 sec     10
2 Little Dream 95.59 86.08 8
3 Redneck Lady 87.91 65.18   6
4 Northen Outlaw 86.87 63.34   4
5 Deutz (bm) 91.40 88.32   2
sport 3.5 ton      
1 Freigtliner 1 FP 15.45 sec   FP 16.15 sec 10
2 Ledge Dancer FP 19.10 sec 91.89 8
Black Fury Junior sport 4.5 ton      
1 Out of the Blue 70.72 78.93   10
2 Bruut Geweld 80.38 78.50 8
 
 

Copyright 2008 ITPV.NL, All rights reserved. Best viewed in 1024 x 768 resolution