Het leek in Vessem
allemaal zo mooi te worden ware het niet dat er zaterdagavond zo
tegen half 10 een hoosbui het terrein onder water zetten. Maar met
een noodmaatregel om de banen wat te verleggen en te draaien kon er
toch nog de hele dag gereden worden. Een primeur kreeg hierdoor wel
deze wedstrijd want nog nooit hebben we een baan gezien waar een
splitsing en lag! zo rond de 90 meter kon je kiezen om (als je zo
ver kwam) om links of rechts langs een bult zand de 100 meter
voorbij te stuiven! Die bult zand markeerde de plaats waar voor het
verleggen de 50 meter was, die was zo nat dat daar niet gereden kon
worden. De banen waren dan wel verlegd maar omdat het terrein al
ingericht was kon men niet meer dan een 40 à 50 de baan opschuiven,
die natte plek werd dus de 100 meterlijn. door het breder maken van
de baan kon er links en rechts langs gereden worden!
De 3.0 ton
sportklasse was voor de verandering druk
vertegenwoordigd 5 deelnemers! Eindelijk een beetje concurrentie
voor de Englisch Attack! Twan Bergmans had zijn nieuwe speeltje
(Little Dream) bij, maar verwachte er niet veel van, heel
verdienstelijk reed hij wel naar een 2e plaats! 3e werd Pita van
Dellen helemaal uit Groningen met de Volvo 700 (Redneck Lady) reed
ze haar man Jan Bruurs met ook een Volvo 700 (Northern Outlaw) naar
de 4e plaats! 5e werd (omdat hij bm rijd, is geen lid van de ITPV)
de Deutz Intrac ook helemaal uit Groningen.
de 3.5 ton sport was
wel erg mager vertegenwoordigd, een overwinning voor de Freigtliner,
maar Fredy keek wel even benauwd toen Arne met zijn Ledge Dancer in
de finaletrek erg hard naar, ook een FP, leek te gaan. 8 meter voor
die lijn kwam de Ford echter tot stilstand.
de 4.5 ton sport was
ook dunnetjes vertegenwoordigd, Out of the Blue moest zijn
herkansing gebruiken om de overwinning te pakken en had daarbij
geluk dat Kristof Koopman (onze nieuwe deelnemer in deze klasse)
zijn 1e poging overdeed en 1.88 meter daarop inleverde genoeg om
Davey die 8.22 meter meer reed aan de overwinning te helpen.
(opvallend detail is misschien dat de 1e run de vriendin van Kristof
reed...)
De Buiks hoveniers superstocks
liet een magistrale run zien van The Undertaker. Terwijl Red Danger
met moeite de FP haalde. Real Red die bm mee rijd in deze klasse
reed ook prachtig naar het einde. In de finale liet de Undertaker
echter sputterende geluiden horen en smoorde halverwege de baan.
Eddy greep zijn kans 91 meter en 1e. Grootste pechvogel in deze
klasse was de trekker die niet aanwezig was, want na jaren bouwen
zou het in Vessem dan eindelijk zo ver zijn de nieuwe Freigtliner
zou zijn 1e meters gaan maken. diegene die de trekker al gezien
hebben weten dat het een plaatje geworden is en als het van binnen
net zo strak is als van buiten dan gaat die Valtra op de
achterwielen over de baan! Maar... bij het laden s `morgens kwam er
toch wat vreemde geluiden uit het vooronder, wat meer gas geven om
te kijken of de waterinjectie toch niet open bleef staan bleek tot
nog meer vreemde geluiden te lijden, de motor liep vast... einde
oefening weer terug de schuur in!
de Mussche Hotstocks is
een leuk groepje die aan elkaar gewaagd zijn. Grote afwezige was
Steven Mussche die in Gulpen flinke schade aan de motor gereden had
(niet aan de versnellingsbak zoals in het vorige verslag werd
gemeld) Dat leverde wel meteen de vraag op wie nu die klasse gaat
winnen! Jeffrey Cerpentier met de Red Rose liet nu niet met
zich sollen hij schatte de baan goed in en bleef de ervaren Red
Warrior bijna 9 meter voor. Sarina die eindelijk haar Red Fire
gevechtsklaar had bleef maar een kleine 2 meter daar weer achter.
Gambler die vorige week nog de overwinning pakte moest 60 cm
toegeven op Red Fire en werd 4e. De Real Red de Inter van Henri van
Avendonk moest genoegen nemen met de 5e plaats.
Dan de 3.0 ton vrije klasse,
met enkele gastrijders die geen lid zijn van de club en dus bm
meerijden een groepje van 7 specials. De Stille Wille wagen stond
mooi afgesteld allemaal voorbij de 80 meter behalve eentje.... de
Impala... Wopke had de vorige wedstrijden goed opgelet want, op
(slechte) banen is het soms wel slim om niet over het midden van de
baan te gaan maar het kantje op te zoeken! Dat deed hij dus ook!
maar toen er wat bijgeremd moest worden om niet richting publiek te
gaan deed het differentieel zijn werk en ging een wiel als een dolle
rondraaien en stond het andere bijna stil! Ja en dan is het snel
over 45.77 meter! in zij herkansing echter een mooie FP. In de
finale lijkt Jerommeke 5 in het voordeel met een iets betere
gewichtsverdeling, bij de Impala ligt de V12 helemaal op de neus en
op deze zachte baan komt dan het gewicht niet op de achterwielen. 3e
werd heel verdienstelijk de Speed Spirit. het lijkt erop dat Raf en
zijn team de kinderziekten te boven zijn! Jerommeke 4 werd 4e. de
Kwak die vanwege het gewicht bm meerijd dus 5e en de Chaotic en de
Magic rijden ook buiten de competitie werden 6 en 7.
De 4.0 ton vrije klasse
liet toch een geheel ander beeld zien er werd nu voor de Still
Running sleepwagen gereden. grote verassing was de overwinning van
Kwak die met 2 (een V8 en een V10) Deutz motoren niet beschikt over
de meeste pk`s maar wel over de beste gewichtsverdeling en banden
combinatie. Hij moest het in de finale opnemen tegen de Impala maar
of het nu kwam dat Aukje niet reed maar Wopke (Aukje meent op
vakantie te moeten gaan als de wedstrijd Vessem is...) de 2 V12`s
brulde dat het een lust was toch stranden Wopke achter de Kwak.
Jerommeke 4 werd 3e. Jerommeke 5 had mechanische problemen enkele
dikke backfire`s liet Wim jr het gas dicht doen. Speed Spirit kampte
met een verlopen diesel pomp en werd 5e, 6e werd Chaotic de diesel
Tatra V12. Magic die normaal veel beter loopt maar nu hortend en
stotend geen 50 meter volmaakte.
Na afloop was er nog een optreden van de Belgische Corrie Konings in
de feesttent. die brengt zelfs de jeugd op de tafels! de mannen van
de Impala en Stille Wille waren de competitie drang nog niet beu en
diezelfde tafels werden gebruikt voor een wedstrijdje buikschuiven!
En dat Friezen daar beter in zijn werd overduidelijk bewezen, de
meeste Brabanders vlogen al halverwege van de tafels....
|
Uitslag; |
vrije klasse 3.0 ton |
kwalificatie trek |
herkansing |
finale |
punten |
1 |
Jerommeke 5 |
FP 15.54 sec |
|
94.00 |
10 |
2 |
Impala |
45.77 |
FP 15.59 sec |
80.18 |
8 |
3 |
Speed Spirit |
85.26 |
87.22 |
|
6 |
4 |
Jerommeke 4 |
82.85 |
81.55 |
|
4 |
5 |
Kwak (bm) |
93.18 |
93.77 |
|
2 |
6 |
Chaotic (bm) |
88.87 |
92.10 |
|
2 |
7 |
Magic (bm) |
83.77 |
53.18 |
|
2 |
vrije klasse 4.0 ton |
|
|
|
1 |
Kwak |
FP 17.55 sec |
|
85.36 |
10 |
2 |
Impala |
FP 16.08 sec |
|
82.04 |
8 |
3 |
Jerommeke 4 |
57.65 |
70.70 |
|
6 |
4 |
Jerommeke 5 |
59.46 (def) |
|
|
4 |
5 |
Speed Spirit |
76.96 |
40.78 (def) |
|
2 |
6 |
Chaotic (bm) |
91.00 |
75.60 |
|
2 |
7 |
Magic (bm) |
48.84 |
58.75 |
|
2 |
Buiks hoveniers pro stocks 3.5 ton |
|
|
|
1 |
Red Danger |
FP 13.33 sec |
|
91.06 |
10 |
2 |
the Undertaker |
FP 20.51 sec |
|
54.12 |
8 |
3 |
Real Red (bm) |
FP 15.06 sec |
|
|
6 |
Mussche Hotstocks 4.5 ton |
|
|
|
1 |
Red Rose |
FP 14.03 sec |
|
95.34 |
10 |
2 |
Red Warrior |
FP 16.24 sec |
|
86.75 |
8 |
3 |
Red Fire |
FP 13.48 sec |
|
84.85 |
6 |
4 |
Gambler |
FP 16.26 sec |
|
84.26 |
4 |
5 |
Real Red |
FP 18.04 sec |
|
79.24 |
2 |
sport 3.0 ton |
|
|
|
1 |
Englisch Attack |
FP 18.27 sec |
|
|
10 |
2 |
Little Dream |
95.59 |
86.08 |
|
8 |
3 |
Redneck Lady |
87.91 |
65.18 |
|
6 |
4 |
Northen Outlaw |
86.87 |
63.34 |
|
4 |
5 |
Deutz (bm) |
91.40 |
88.32 |
|
2 |
sport 3.5 ton |
|
|
|
1 |
Freigtliner 1 |
FP 15.45 sec |
|
FP 16.15 sec |
10 |
2 |
Ledge Dancer |
FP 19.10 sec |
|
91.89 |
8 |
Black Fury Junior
sport 4.5 ton |
|
|
|
1 |
Out of the Blue |
70.72 |
78.93 |
|
10 |
2 |
Bruut Geweld |
80.38 |
78.50 |
|
8 |
|